Aquest curs, el vam començar molt planificat, gairebé tenia tot el que havien de fer dia per dia, a mitjans d'octubre, vaig veure que això no podia continuar així, els nens anaven agobiats, i directament (no de retruc) jo també, així que vàrem dir, fora els llibres de text i la planificació de les presentacions Montessori (aquí està el quid de fer escola a casa, que si no va bé, es canvia!) Així que vàrem canviar el sistema, i cada matí, ells triaven el que havien de fer (sols amb material), però aquí a casa, això no es pot fer, ja que tenen moltes distraccions externes, com joguines, tele... Així que aquest gener, abans d'agafar-me un atac de nervis veient que el temps passava i que els nens no mostraven interès pel material, i que jo no tenia res per valorar els seus progressos, que no fos les fotos preses i els dibuixos que feien de tant en tant, em vaig inventar aquest sistema, que segur que algú altre ja fa servir, però no se qui! I penso que hem trobat el punt just, ens està funcionant de meravella, i els dies passen com una bassa d'oli, és fantàstic!!!
La cosa funciona de la següent manera, només començar el matí, ens trobem en l'habitació de fer escola (que per cert, també és una novetat d'aquest any) i fem un circle time particular, trio contes que tinc de temes filosòfics i/o morals, els llegim i en parlem d'ells. Tot seguit i amb els ànims calmats i la concentració a tope, agafen cadascú un full on hi han de posar el nom, la data, i en la quadrícula que hi ha assota, les coses que volen fer aquell dia. De tal manera que a mida que van fent les activitats, van fent una creu a la casella del costat per marcar que ja està realitzada. Això de retruc, també em serveix a mi per tenir un control exhaustiu del que van fent cada dia.
Fitxes de registre ja fetes al final de la jornada.
He fet unes butxaques amb feltre i ho hem penjat en el lateral de la prestatgeria, de tal manera que en la butxaca de sota, tenen les fitxes en blanc, i a la de sobre les fitxes fetes que guarden a l'acabar el dia.
Els nens treballant amb la fitxa de registre al costat per anar anotant tot allò que fan.
5 comentaris:
Que bien! la verdad es que hay temporadas que todo lo planificado se viene abajo y hay que hacer cambios, siempre al borde del ataque de nervios no? jaja. Me alegro que esteis funcionando mejor. Un beso.
Gracias Sandra!
Una altra que planifica i ha de reordenar-ho tot!! Jo el que he vist, és que el material que tenen exposat no el veuen com un joc. Per tant, no l'agafen (normalment) a no ser que sigui per a fer una feina concreta.
Molts ànims i espero que aquest nou sistema et funcioni mooolt de temps!
Una abraçada!
m'encanta el sistema. Crec que es tracta d'un continu buscant l'equilibri entre guiar i deixar lliure.
Jo el que trobo és que de tant en tant penso que ho he trobat i desprès de sobte desprès d'un temps em dono compte que ja no funciona tant bé como anava o com pensava. Potser també perque els nens canvien o creixen.
Espero que us duri molt aquest sistema. m'agrada molt, és com un compromis de fer les coses que trio de fer.
Àfrica, nosaltres el material, el tenim en armaris tancats, vaig deduir, després d'un comentari d'en Jan, que estaven atavalats amb tant de material sempre a la vista, i d'aquesta manera, ells ja saben el que hi ha dins els armaris, no els hi cal veure. I de retruc, l'agafen amb més ganes i jo m'estalvio de netejar la pols tant sovint!!
Marvan com he dit, és un sistema sencill, que de moment ens està funcioant de meravella, el que si que s'ha de tenir en compte, és que per pròpia voluntat, no van a l'habitació a fer escola i agafen el full, els hi haig de proposar jo, suposo que fins que hagafin l'hàbit. Ja se sap que l'home és un animal de costums.
Fins ben aviat!!!
Publica un comentari a l'entrada